بیش از 7 هزار گونه گیاهی و جانوری در جنگل های کشور وجود دارد / خسارت بی رویه.

[ad_1]

عمر جنگل‌های هیرکانی به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد و برخلاف جنگل‌های اروپا که کمتر از 10 هزار سال قدمت دارند و جنگل‌های کوچک نامیده می‌شوند، جنگل‌های ایران نزدیک به میلیون‌ها سال پیش و جنگل‌های قدیمی است. دبیر کنوانسیون تنوع زیستی

به گزارش ایسنامجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 مارس را به عنوان روز جهانی جنگل نامگذاری کرده است تا به نقش غیرقابل انکار جنگل ها در بهبود خاک و زندگی انسان، حیوان و گیاه بپردازد. جشن این روز جهانی در سال 2013 آغاز شد و هدف از نامگذاری آن افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت انواع مختلف جنگل ها و درختان خارج از جنگل بود.

امسال، روز جهانی جنگل تلاش می‌کند تا محصولات تجدیدپذیر و طبیعی را با موضوع «جنگل‌ها الهام‌بخش آینده – نقش جنگل‌ها در تضمین تولید و مصرف پایدار» تبلیغ کند. به همین دلیل دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی اهمیت جنگل های ایران و وجود بیش از 7000 گونه گیاهی و جانوری مانند سنجاب ایرانی، شمشاد ایرانی و بلوط ایرانی را مورد بحث و بررسی قرار داد که برخی از آنها منحصر به فرد هستند. به جنگل های ایران نیز در زمان های قدیم از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

هادی کیادلیری در گفت وگو با ایسنا وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی پشتیبان حیات انسان بوده و بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: طبیعت می تواند از طرق مختلف برای انسان سودمند باشد.

وی با بیان اینکه طبیعت هر کشور سرمایه طبیعی آن کشور است که از دو بخش تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر منابع طبیعی مربوط به پسماند و منابع طبیعی است اما بخش دیگر مربوط به خدماتی است که این منابع طبیعی ارائه می کنند. به انسان ها به روش های مختلف

به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، محیط طبیعی خدمات گسترده ای را به انسان ارائه می دهد که به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. خدمات مستقیم به اکوسیستم توسط اقتصاددانان از طریق کشف و فروش مخاطرات و خدمات غیرمستقیم ارائه می شود که اغلب به صورت نامحسوس و بدون برنامه به مردم ارائه می شود.

وی با اشاره به خدمات غیرمستقیم جنگل ها به مردم گفت: جنگل ها و حیات وحش از زمین و اقلیم محافظت می کنند و گونه های متنوعی را ایجاد می کنند. تنوع زیستی کلید ثبات یک ملت است. اکوسیستم ها شغل و درآمد را برای مردم فراهم می کنند و محلی برای تفریح ​​و سرگرمی برای آنها هستند، بنابراین برای یک کشور بسیار مهم است.

هر هکتار جنگل سالانه 2000 متر مکعب آب در هر هکتار ذخیره می کند.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم خدمات جنگل و حیات وحش بر زندگی مردم در خصوص ذخیره آب و حفظ اراضی جنگلی، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، هر هکتار جنگل سالانه 70 تن گرد و غبار را جذب می کند و دست زدن به هر یک غیرممکن است. هکتار جنگل بکر.” 1500 تا 2000 متر مربع در هکتار، ذخیره آب و جلوگیری از فرسایش خاک.

دبیر ستاد ملی کنوانسیون تنوع زیستی خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های انسانی مانند کشاورزی با پایداری طبیعت مرتبط است و در غیر این صورت امنیت حیاتی خود را از دست خواهیم داد. آنها ایمنی مهم انسانی را فراهم می کنند و بسیاری از مردم از محیط طبیعی بهره می برند. امروزه هم در طب سنتی و هم در طب طبیعی از گیاهان استفاده می شود و این داروها در انواع مختلفی در طبیعت ایران یافت می شود که به صورت تجاری موجود است.

وی ادامه داد: بیش از 7000 گونه درخت و جانور از جمله سنجاب ایرانی، شمشاد ایرانی و بلوط ایرانی در جنگل‌های ایران وجود دارد که برخی از آنها متعلق به جنگل‌های کشورمان بوده و برای جهانیان کشورمان شناخته شده است. آنها همچنین در زمینه های باستانی بسیار مهم هستند.

دبیر کنوانسیون ملی تنوع زیستی با اشاره به یخچال‌های طبیعی 17 هزار سال پیش که جنگل‌ها را تخریب کرده‌اند، گفت: جنگل‌های ایران هرگز تحت تأثیر یخ قرار نگرفته‌اند و هرگز نابود نشده‌اند، بنابراین بسیار بزرگ هستند و قدمت میلیون‌ها سال قبل دارند. برخلاف جنگل‌های اروپا که کمتر از 10000 سال قدمت دارند و جنگل‌های کوچک نامیده می‌شوند، قدمت جنگل‌های ایران به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و جنگل‌های قدیمی نامیده می‌شوند.

با وجود اینکه قدمت جنگل دلیلی برای یافتن گونه‌های باستانی و نمونه‌هایی از این گونه‌ها در جهان است، اما کیادلیری می‌گوید: جنگل‌های ایران به سه فصل جغرافیایی و عمر آن‌ها به میلیون‌ها نفر می‌رسد. سال‌ها پیش و باعث پیدایش گونه‌های مختلف می‌شود. این جنگل برای جامعه بشری بالا و بسیار مهم است و یونسکو جنگل هیرکانی را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران از 11 بیوم جهان 9 زیست را دارد و به اندازه یک قاره مستقل دارای تنوع زیستی است، گفت: تنوع زیستی زیاد در کشور ما بسیار حائز اهمیت است، اما به دلیل هر کدام تعداد محدودی وجود دارد. از گونه ها و باید جبران شود، از نظر خسارت و شرایط جغرافیایی، وضعیت جانوران سرزمین ما در شرایط حساسی قرار دارد و از درجه آسیب پذیری بالایی برخوردار هستند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی افزود: فقط بیوم مناطق گرمسیری و قطبی نیست و تنوع زیستی ایران با حدود 146 میلیون هکتار، 83 درصد منابع طبیعی کشور و ایران بسیار زیاد است. جنگل ها حدود 12 میلیون هکتار این مقدار معادل 7 درصد از خاک ایران است.

نقش انسان در نابودی جنگل های کشور

وی ادامه داد: جنگل های ایران به دلیل قدیمی بودن دارای گونه های مختلفی هستند. از طرفی ایران در منطقه ای کم درخت قرار دارد، بنابراین درختان این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در نقاط مختلف کشور جنگل های زیادی داریم. برای مثال می توان به جنگل هیرکانی، جنگل زاگرس، جنگل ارسباران و جنگلی در خلیج عمان و فلات مرکزی اشاره کرد که هر کدام شرایط و انواع مختلفی دارند.

وی گفت: 80 گونه درخت در جنگل هیرکانی وجود دارد. وی افزود: محیط زیست طبیعی ایران بسیار غنی است اما در برابر انقراض و نابودی بسیار آسیب پذیر است و از عوامل تخریب این اکوسیستم می توان به تغییرات اقلیمی، بلایای طبیعی و بلایای انسانی اشاره کرد. رد.

وی تغییر کاربری اراضی، ساخت ویلا، جنگل زدایی، قاچاق درختان و گونه ها و دامپروری بیش از حد را از عوامل اصلی تخریب انسانی دانست و گفت: به 500 هزار کاهش یافته است و این میزان پوشش جنگلی در کشورهای ماست. کشورها عموماً بسیار کم ارتفاع هستند و ترکیب این عوامل باعث جنگل زدایی می شود.

برخی از قوانین تصرف زمین را اجرا می کنند

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی با اشاره به مشکلاتی که باعث تخریب محیط زیست می شود، به مسائل قانونی اشاره کرد و برخی قوانین را تشویق به زمین خواری دانست و گفت: استفاده از معادن و ضعف های قانونی، تاثیر آفات و بیماری ها در راه های مختلف و زباله هایی که در مناطق طبیعی ریخته می شود به این محیط زیست آسیب می زند و حفاظت زیادی برای جنگل هایی که در فهرست میراث طبیعی ثبت شده اند وجود ندارد.

وی گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و یکی از فقیرترین کشورهایی است که تغییرات اقلیمی و کم آبی و رودخانه های خشک را می پذیرد. سازماندهی و مدیریت استرس و آسیب های محیطی از اجزای مختلف.

به گزارش ایسنا، تصور بر این است که تنها هفت درصد از مساحت ایران را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند که بخشی از جنگل‌های کهن و میراث باستانی جهان است، باید نابودی این منابع غنی کنترل شود تا از آسیب‌های کشورمان کاسته شود. بلایایی مانند تغییرات آب و هوایی

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم تجاری (6)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *