چیلر جذبی و اوپراتور و مشخصات آن

مشخصات یخچال ساید 30 فوت 4 درب سامسونگ RF48
اواپراتور صفحه ای, اواپراتور صفحه ای یخچال, اواپراتور صفحه ای دانفوس, اواپراتور صفحه ای چیست, اواپراتور صفحه ای دو مداره, اواپراتور صفحه ای کوچک, قیمت اواپراتور صفحه ای یخچال, قیمت اواپراتور صفحه ای, انواع اواپراتور صفحه ای, اواپراتور صفحه ای ایرانی, اواپراتور صفحه ای چیلر, خرید اواپراتور صفحه ای, فن اواپراتور

با سیستم No Frost آن می توانید از یخ بستن مواد غذایی مانند بستنی،ژله و … بررسی و مقایسه چیلر های تراکمی و جذبی را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.

چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی در ظرفیتهای مشابه دارای ابعاد کوچکتری بوده و متعلقات جانبی کمتر و کوچیکتری نیز دارد.

چیلر تراکمی دارای ضریب عملکرد بالاتری نسبت به چیلر جذبی است ولی نوع انرژی مصرفی آنها که انرژی الکتریکی است در کشور ما گرانتر بوده و در فصل تابستان و زمان نیاز به چیلر با محدودیت تامین مواجه است.

در نتیجه در اواپراتور DX رسوب­ گرفتگی آب درون پوسته قابل رفع نیست اما در اواپراتور Flooded که آب درون لوله­ ها جریان دارد به راحتی، بدون نیاز به باز کردن اتصالات پایپینگ آب سرد، می­ توان درپوشهای مخزن اواپراتور را باز کرد ولوله­ ها را با برس ­های اتومات شست و بدین ترتیب از افت بازدهی سیستم به واسطه مقاومت رسوب در برابر انتقال حرارت جلوگیری کرد.

آب سرد چیلر در یک مدار بسته در جریان است و این آب راهی برای خروج یا تبخیر ندارد و فقط در همین مدار گردش دارد.

این نوع اواپراتور از لولههای مسی و یک مخزن تشکیل میشود و دارای حجم بزرگتری نسبت به اواپراتورهای دیگر است.

چیلرهای تراکمی نسبت به مدل جذبی، دارای ۲ برابر وزن کمتری می باشند. با سپاس از اعتماد شما ، شرکت بامین تهویه ارائه دهنده انواع مدل های چیلر و مینی چیلر در ظرفیت های مختلف به مشتریان می باشد.

فراسکلد در صنعت تهویه و تبرید محصولات زیادی را دارا می باشد که از معروف ترین آن ها می توان به یونیت کندانسور های سردخانه ای اشاره نمود و از پر فروش ترین محصولات به کمپرسور های Semi hermatic -Open type – Reciprocating – Screw که می توان دارای ۲۰۰ مدل مختلف با داشتن ظرفیت های مختلف اشاره کرد و همچنین تا ۱۴۰۰ کیلو وات ( ظرفیت برودتی ) را نیز دارا می باشد.

چیلر تراکمی مانند دیگر دستگاه های تهویه و تبرید دارای چهارقطعه اصلی کمپرسور کندانسور شیر انبساط و اواپراتور می باشد.

چیلرهای تراکمی هواخنک، به چیلر های اطلاق می شوند که کندانسور آن با هوای محیط خنک و تقطیر می شوند.

در چیلر تراکمی وظیفه کمپرسور حرکت گاز مبرد در سیکل میباشد و فشار گاز را به مقدار درجه حرارت محیط افزایش داده و مبرد در کندانسور در دمایی که در دسترس است، شروع به تقطیر میکند.

چیلر تراکمی در فشاری بالاتر از فشار اتمسفر کار میکند. مبرد مایع با ورود به شیر انبساط فشار آن کاهش یافته و که منجر به کاهش دما میشود سپس مبرد به اواپراتور وارد شده و با توجه به کاهش فشار دمای آب کاهش می یابد و در اواپراتور چیلر سیال خنک شونده که معمولا آب است با انتقال گرمای خود به مبرد منتقل میکند و خنک میشود.

همیشه قبل از انتخاب و نصب یک چیلر تراکمی باید بررسی کرد که آیا در پروژه مورد نظر امکان تامین برق برای چیلر وجود دارد یا خیر؟

همچنین در بخش های حساس مثل تفکیک مواد شیمیایی، داروسازی و یا تبخیر نمودن مواد غذایی نیز کاربرد دارد. در این حالت مایه مبرد تبخیر شده و به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند و گرما را از ماده خنک کننده به دمای جوش منتقل می کند. Artic​le h as be en c​re᠎at ed with the help of GSA  Content ᠎Genera tor DEMO᠎.

این نوع خاص ازاواپراتورهای صفحه ای بطور وسیعی در یخچال و فریزرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند . اگر امکان تعمیر موفق و موثر وجود داشته باشد، اواپراتور یخچال ال جی تعمیر می شود؛ در غیر این صورت باید آن را تعویض کرد تا روند سرماسازی در یخچال از سر گرفته شود.

با این کار مقدار زیادی حرارت از محیط اطراف جذب و فضای یخچال سرد میشه. بنابراین فرق کندانسور و اواپراتور در این است که اواپراتور وظیفه انتقال سرما به محیط مورد نظر را دارد و گرمای آن جا را به کندانسور منتقل می کند و کندانسور وظیفه دارد، گرمای مبرد را دفع نموده و آن را به مایع تبدیل کند و دوباره روانه اواپراتور نماید.

در مناطقی که مشکل تامین آب وجود دارد و یا سختی آب بالاست، استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک راه حل مناسبی برای تامین سرمایش است.

اواپراتورهای صفحه ای بسته به بار سرمایشی از تعدادی صفحه تشکیل شده است که بدون تماس مستقیم بین سیال و مبرد، تبادل حرارت را انجام می دهد.

اواپراتور صفحه ای چیلر در مقایسه با سایر انواع اواپراتور چیلر، صرف نظر از هزینه اولیه، راندمان انتقال حرارت بالایی دارد.

فروش اواپراتور پلیتی چیلر در فروشگاه های شرکت های تولید کننده با گارانتی معتبر وجود دارد. امکان رفتن فن زیر بار وجود دارد.

داخل این لولهها مایع مبرد یا گاز جریان دارد که باعث ایجاد سرما میشود. معمولا در سردخانه هایی که در حداکثر طول لوله کشی مبرد محدودیت وجود داشته باشد، از این روش برای سرمایش سردخانه استفاده می شود.

چند روش مختلف فین گذاری درشکل زیر نشان داده شده است. در این روش پس از قرارگیری پره ها بر روی لوله، حرارت را حذف میکنند تا پره ها کاملا به لوله قفل شوند.

از آنجا که کانالهای جریان کاملا کوچک هستند جریان قوی گردابه ای و توربولانس موجب بزرگ بودن ضرایب انتقال حرارت و افت فشارها می گردد به علاوه بزرگ بودن تنش برشی موضعی باعث کاهش تشکیل رسوب می شود.

در چیلر جذبی انرژی مورد مصرفی به صورت حرارت می­باشد، و در چیلر تراکمی مصرف به صورت انرژی الکتریسته می­باشد.

ده ویا به صورت برچسب روی بدنه مبدل دیده می شوند. مانند بسیاری از مشکلات کولر خودرو، اولین نشانگر یک اواپراتور آسیب دیده عملکرد ضعیف آن است.

به دلیل وجود یک موتور مکانیکی و برقی در یک چیلر تراکمی که تعداد زیادی قطعه متحرک دارد، طول عمر مشخص این قطعات موجب افزایش استهلاک دستگاه میگردد.

عمل تراکم در این نوع کمپرسورها عمل تراکم بخار مبرد با درگیر شدن ۲ روتور حلزونی نر و ماده در سیلندری مجهز به مجراهای خروجی و ورودی قرار گرفته است، انجام میشود.

جهت سرویس و اسید شویی مبدل حرارتی صفحه ای هپاکو، نصب شیر فلکه و مهره ماسوره روی تمامی لوله های ورودی و خروجی از مبدل الزامی می باشد.

اواپراتورهای صفحه ای راندمان کاری بالاتری نسبت به اواپراتورهای پوسته و لوله دارند اما افت فشار بیشتری به وجود می آورند.

و در چیلرهای هوا خنک بدلیل عدم نیاز به برج خنک کننده مصرف آب ناشی از تبخیر وجود ندارد. هنگام خرید اواپراتور سردخانه صنعتی که 90 درصد از تولیدات داخلی خریداری می شود به دلیل اختلاف قیمت و اینکه محصولات داخلی جوابگوی بیشتر نیاز ها می باشد .

این پره ها گرما را از قسمتی از هوا که معمولاً با سطح لوله تماس پیدا نمی کند، از بین می برند.

استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک در مناطق با رطوبت نسبی بالا که راندمان برجهای خنک کن کاهش میابد، انتخاب بسیار مناسبی بوده و این از مزایای چیلرهای تراکمی است.

از جمله ویژگی های مهم در کمپرسور ( fras cold ) فراسکلد رفت و برگشتی ( reciprocating ) ابعاد کوچک ، راندمان بالا و صدای کم است.

طوری ساخته شده است که فضای داخلی را بهینه و کمکی به بیشتر شدن فضا بکند. اما یکی از نکاتی که کمتر به چشم می آید این است که دانش تعمیرات و تعداد متخصصین در زمینه چیلرهای تراکمی نسبت به چیلر جذبی در کشور ما بیشتر است.

در این مقاله بیشتر به بررسی کمپرسورهای اسکرال می پردازیم. در این مقاله به بررسی چیلر اسکرال می پردازیم و نحوه عملکرد کمپرسور اسکرال را شرح داده و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی می کنیم.

یخ زدگی آب در اواپراتور چیلرها باعث اختلال در عملکرد آنهاشده و گاها باعث ورود آب به مدار تبرید و باعث ایجاد اشکال در کمپرسور می گردد.

چیلر تراکمی دارای ضریب عملکرد بالاتری نسبت به چیلرهای جذبی است. بازده آن بالاتر از چیلرهای کمپرسورهای سیلندر پیستونی می باشد، دارای دو روتور نر و ماده می­باشد، که با چرخش آنها مبرد متراکم می­گردد.

معمولا همانند بستگی به ظرفیت چیلر دارای یک کمپرسور و یا دو کمپرسور به صورت تندم می باشد. در موقع ساخت اواپراتور در کارخانه های سازنده پس از قرار دادن ستاره آلومینیوم در داخل لوله های مسی، آنها را از یک غلطک عبور می دهند تا ستاره ها محکم به جداره داخلی چسبیده و در موقع عبور مبرد از داخل لوله مسی از جای خود حرکت نکنند.

لایه های برفک در روی لوله ها به حکم عایق انتقال حرارتی خواهند بود . با استفاده از کندانسورهای هوا خنک و نصب سیستم کنترلی بر روی فن ها به راحتی میتوان دستگاه را به صورت دوفصله استفاده کرد.

و در صورت بروز نشتی، گاز مبرد از دستگاه خارج میشود. چیلر تراکمی مصرف انرژی جهت ایجاد برودت به صورت الکتریکی می­باشد، که با توجه به کار کمپرسور این انرژی را مصرف می­کند.

از ویژگیهای منحصر بفرد این نوع اواپراتور برودت آب در آن تا نزدیک دمای انجماد است در حالی که خطر ترکیدگی و بروز نشتی در داخل اواپراتور نزدیک به صفر است.

با توجه به دما های تنظیمی روی ترموستات های تدریجی 3 تا 4 مرحله ای، بر اساس نوع چیلر، تعداد کمپرسورها، تعداد مدارهای چیلر تراکمی هوا خنک و یا حتی سیستم unloader که روی قسمت آب خروجی اواپراتور نصب می گردد، می توان دمای آب خروجی را کنترل نمود.

البته فن های به کار برده شده می تواند از نوع آکسیال، زیلابگ، Beta، EBM باشد، شایان ذکر است با توجه به نیاز و درخواست مشتری می توان از فن های ایرانی با راندمان بالا نیز استفاده نمود.

کمپرسور چیلر را برحسب نیاز در ظرفیت های متفاوتی می­سازند. در این شرایط و به منظور خنک شدن محفظه داخلی یخچال، انرژی بسیاری زیادی صرف می شود.

این شامل پوسته، صفحات و لوله های لوله، جعبه های والر و اتصال مبرد است. اواپراتور در چیلر هوایی از نوع پوسته و لوله (shell and type) یا نوع صفحه ای (plat type) است.

دمای آب خروجی از اواپراتور چیلر تراکمی هوا خنک نباید از 7 درجه سیلسیوس پایین تر باشد. تبخیر فرآیندی است که به منظور غلیظ کردن یک حلال در محلول استفاده میشود و این حلال معمولا آب است.

از نظر صنعتی اواپراتور چیلر یک نوع مبدل حرارتی به حساب می آید. عمل تقطیر بخار آب موجود در هوا بر روی لوله های اواپراتور انجام می شود و بخار آب (رطوبت) موجود در هوا در اثر برخورد به آن به مایع تبدیل می شود.

گرفتن گرمای سیال خنک شونده ( گاز یا مایع ) ، تبخیر و به بخار اشباع تبدیل می گردد .

چیلر تراکمی آب خنک از تبخیر آب برای گرفتن گرما استفاده می کند. اما اواپراتورهایی که برای سرمایش آب استفاده می شوند از نوع پوسته و لوله یا صفحه ای می باشند.

که در اثر همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و فشار ضعیف باعث ورود مایع از طریق اکسنشن به اواپراتور چیلر می­باشد.

از این اواپراتور در اصفهان برای سرد کردن مایع استفاده می کند. در کمپرسورهای اسکرو این کمپرسورها برای چیلر با ظرفیت ۶۰-۸۰۰ تن تبرید مورد استفاده قرار می­گردد.

مورد بررسی قرار داده ایم. محدوده ظرفیت این کمپرسور حدود از ۱۰-۸۰ اسب بخار می­باشد که معروف ترین نمونه های آن در ایران کمپرسور سیلندر پیستونی کریر، کوپلند و بیتزر که با ظرفیت ۴۰ و ۳۰ ، ۲۵ اسب بخار در چیلرهای ظرفیت متوسط استفاده شده است.

اما در چیلرهای جذبی نصب تاسیسات برج خنک کن اجتناب پذیر است. مصرف آب ناشی از تبخیر، در برج خنک کننده چیلرهای تراکمی آب خنک نسبت به چیلرهای جذبی کمتر است.

مصرف اصلی انرژی در چیلرهای تراکمی مربوط به کمپرسور چیلر تراکمی میگردد. از آب چیلد نیز در مصارف تهویه و صنعتی استفاده میگردد.

وظیفه شیر انبساط در سیکل تبرید کاهش فشار در مسیر مایع و در نتیجه کاهش دمای آب می باشد، درنتیجه مقداری از مبرد تبخیر شده و مخلوطی از گاز و مایع وارد اواپراتور می شود.

و جز در خرابی های مربوط به اواپراتور، ورود آب به مدار گاز خیلی نادر است. چیلرها تراکمی به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند.

چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم میشوند. هزینه خرید اولیه چیلر تراکمی در مقایسه با چیلر جذبی در ظرفیتهای پایین و متوسط کمتر است.

یکی از علل این مساله قابلیت استحصال دماهای متفاوت از کاربری تهویه مطبوع برای آب چیلر است و توانایی تطبیق چیلر تراکمی برای دماهای مختلف و حتی زیر صفر با رعایت تمهیدات مربوطه به راحتی امکان پذیر است.

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم تجاری (6)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *