مطالعه پاستوریزاتور انواع مبدل های حرارتی صفحه ای پلیت و واشر تمرین سرد

پاستوریزاتور-انواع مبدل های حرارتی صفحه ای-پلیت و واشر
مبدل حرارتی, مبدل حرارتی صفحه ای, مبدل حرارتی دانفوس

هنگامی که آب دفع شده پایین میریزد، از درون سیمپیچهای مسی یک مبدل میگذرد. در همین حین، آب خنکی که قرار است گرم شود از کنار این آب گرم دفع شده میگذرد و گرما به آن منتقل میشود، که باعث میشود گرم کردن آن نیاز کمتری به مصرف انرژی داشته باشد. قرار می گیرند، تیوب ها یا از یک طرف پوسته و یا از دو سر آن توسط صفحه ای گرد و حفره دار جمع آوری می شوند که این صفحه در حقیقت عمل هدر یا جمع آوری سیال داخل تیوب ها را انجام میدهد که به آن تیوپ شیت نیز گفته میشود. برای کاهش سریع دمای یک سیال بسیار داغ در واحدهای پتروشیمی، آن را از درون مبدل های حرارتی عبور می دهند تا به واسطه انتقال حرارت، دمای سیال کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر، حرارت مبادله شده را بتوانند به راحتی بازیابی کرده و در قسمت های دیگری مورد استفاده قرار دهند. همانطور که گفته شد ، مبدل حرارتی استخر از جمله مهمترین تجهیزات استخری به شمار می رود که کنترل دمای آب مجموعه های آبی به واسطه این دستگاه صورت می گیرد. در مبدل های حرارتی پوسته لوله معمولا دو صفحه (صفحه لوله) از جنس فلز در ابتدا و انتهای مبدل قرار می گیرد که به تعداد لوله های داخل مبدل بر روی این صفحه ها سوراخ ایجاد شده و لوله ها به آنها از طریق جوش یا به طریقه مکانیکی متصل می شوند.

مبدل حرارتی دانفوس

This article w as gen erated by G​SA C​on᠎te​nt Generator D emoversi᠎on​.

مبدل حرارتی صفحه ای

در صورتی که جریان چندپاسی باشد، اتصالات بایستی روی فریم ثابت و فریم متحرک قرار داده شوند. 2- مبدل روغن صفحه ای از یک فریم ثابت و متحرک و صفحات موجدار تشکیل شده است . این مبدل از یک فریم ثابت و یک فریم متحرک و صفحات موج دار که بین دو فریم قرار می گیرند تشکیل شده است که جریان سیال گرم و یا سرد را از هم جدا میکند. دو سیال با دماهای اولیه متفاوت درون مبدل به جریان میافتد به طوری که یکی از سیالها از درون لولهها و سیال دیگر نیز از درون پوسته یا فضای خارجی لولهها در جریان است. مبدلهای حرارتی صفحهای یا پلیت با طراحیهای مختلفی شامل واشردار، لحیمکاری شده و جوشکاری شده تولید میشود و مکان و نحوه کاربرد این نوع از مبدلهای حرارتی نیز با توجه به نوع طراحی متفاوت خواهد بود. هندسه مرکزی ( مثل نوع پوسته ، تعداد مجراها ، هندسه تیغه ها ( بافل ها ) و سایر موارد ) برای یه مبدل پوسته و لوله انتخاب می شوند در حالی که هندسه سطح برای مبدل صفحه ای ، با سطوح پره دار و بازیاب گرما انتخاب میشود.  This data w​as gener at ed by GSA C᠎onte nt Generat or  DEMO!

اساس کار مبدل حرارتی صفحه ای بدین صورت است که از دوجهت مخالف سیال سرد به سمت بالا و سیال داغ به سمت پایین جریان دارد تا راندمان انتقال حرارت افزایش یابد. یک سیال از تیوب یا تیوبهای کوچکتر وارد میشود، و سیال دیگر از بیرون و میان تیوب یا تیوبها جریان مییابد. یکی از مهمترین مهارتهای نرم افزاری در زمینه طراحی مبدلهای حرارتی نظیر مبدل حرارتی پوسته و لوله، استفاده از نرم افزارهای تخصصی تحلیل عملکرد این تجهیزات است. این نوع از مبدلهای حرارتی با نام برج خنک کننده خشک یا درای کولر نیز شناخته میشود و در صنایع مختلف نظیر نفت و گاز، صنایع هیدرولیکی، صنایع شیمیایی و صنایع سنگین کاربردهای گستردهای دارد. مبدل حرارتی پوسته و لولهای که در آن فقط از سیال مایع یا گاز در لوله و پوسته استفاده شده باشد، اصطلاحا مبدل تک فاز نامیده میشود. مبدل حرارتی عامل انتقال حرارت بین دو سیال در حال حرکت که موجب انتقال انرژی حرارتی می شود که در انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل صفحه ای، مبدل فیندار هوا خنک (رادیاتورها) و مبدل احیا کننده وجود دارند. هر چند مبدل های حرارتی کوچک و بی اهمیت به نظر می رسد اهمیت زیادی در سود آوری و اقتصادی شدن فرآیند تولید دارند.

پس از اینکه شرکت دانفوس به عنوان یک تولید کننده در بازار راه خودش را پیدا کرد، مادس کلوزن به فکر توسعۀ کارخانه افتاد. پس از این زمان اگر افت فشار در دو سمت مشاهده نشد به مرور فشار تست را می شکنیم تا فشار به صفر برسد و آب را بصورت کامل خارج می کنیم. اتصال مبدل حرارتی صفحه ای جوشی در کاربری های مختلف می تواند از نوع رزوه ای یا جوشی باشند. وقتی که معیار اصلی ما در انتخاب مبدل های حرارتی تحمل خوردگی بالا باشد مناسبترین گزینه مبدل حرارتی صفحه ای می باشد زیرا برگ برنده ی این مبدل در ساخت صفحات آن از مواد با تحمل خوردگی بسیار بالا میباشد و به عنوان مثال از موارد بسیار مهم استفاده این مبدل حرارتی میتوان به سیستم خنک کن مرکزی که از آب دریا به عنوان چاه گرمایی استفاده میکند ، اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت مبدل حرارتی سرد کن روغن به سه دسته کلی تقسیم می شود . مثلا ساده ترین مبدل حرارتی روغن ، خنک کننده روغن هیدرولیکی و یا کولر روغن هیدرولیک می باشد که با استفاده از هوا ، روغن هیدرولیک را خنک می نمایند . A که سطح انتقال گرما را مورد محاسبه قرار میدهد، میتوان به میزان ظرفیت حرارتی سیستم در مبدل حرارتی رسید.

مبدل حرارتی وظیفه انتقال گرمایش از آب گرم شده توسط کوره و سیستم گرمایشی استخر به آب استخر را بر عهده دارد. طراحی مبدل حرارتی براساس ماکزیمم مصرف صورت می گیرد تا به این ترتیب مبدل بتواند در پیک مصرف نیز به شکل صحیح وظیفه خود را انجام دهد. مبدل صفحه ای هپاکو به عنوان کندانسور یا اواپراتور در سیکل تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. مبدل های حرارتی پوسته لوله از تعداد زیادی لوله حاوی سیال که بخش خارجی آن با سیال دیگر در تماس می باشد تشکیل یافته و عمل انتقال حرارت از طریق سطح واسط که همان بدنه یا جداره لوله است امکان می پذیرد پس باید جنس لوله ها به گونه ای انتخاب گردد که علاوه بر استقامت، رسانای خوب گرما نیز باشد. هدف اصلی آن اطمینان از ایجاد یکنواخت سیال در کل صفحه و در عین حال به حداکثر رساندن کارآیی انتقال حرارت و به حداقل رساندن سوء توزیع و رسوب است.

به مجموعه لوله ها و فین ها در کل کویل گفته می شود که در شکل زیر نمونه ای از آن (نوع V شکل) نشان داده شده است. 3. ظرفیت حرارتی کل مورد نیاز فرآیند. شرکت اطلس موج آبتین ارائه دهنده انواع مبدل های حرارتی استخر مانند مبدل حرارتی پوسته ولوله استیل از ظرفیت ۲۰کیلو وات تا ۲۴۰ کیلو وات میباشد , که در نوع ساده و فلنچ دار تولید میشود , مبدل های استیل استخر فلنچ دار در مقایسه با مبدل های ساده از اندازه کوچکتری برخوردارند به دلیل ساخت کویل استیل که از لوله های مارپیچ برای انتقال حرارت بهتر استفاده شده است . این روش به دلیل تمرکز بار در دو نقطه باعث خم شدن و آسیب به تیوب ها می شود. با این حال، موثرترین روش از انتقال حرارت – هدایت حرارتی است، و یا، به عنوان آن را به نام، انتقال (انتقال انگلیسی -. “هدایت”). مبدل های حرارتی این عمل را از طریق انتقال گرما و حرارت میان چند سیال انجام می دهند. بخار به لوله باز مرکزی وارد میشود و جهت جریان در امتداد پوسته بالایی معکوس شده و بخار در حرکت رو به پایین در المان حلزونی چگالش میشود در حالیکه چگالیده با سیال سرد، دارای جریان متقاطع است.

نوع دیگری از مبدلهای حرارتی وجود دارد که به آنها مبدل حرارتی هوا خنک، فندار یا Dry Cooler نیز گفته میشود. می توان گفت که ساختمان مبدل ها شامل تعدادی لوله و پوسته است که در داخل یک استوانه قرار می گیرند و دو سیال مورد نظر که یکی سرد و دیگری گرم است ، بدون اینکه بطور مستقیم با یکدیگر برخورد کنند از طریق دیواره فلزی لوله ها با یکدیگر تبادل حرارت خواهند کرد . همانطور که گفته شد مبدلهای حرارتی در فرایندهای سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار میگیرند و در اکثر مدلها، سیالها با کمک یک دیواره فیزیکی از یکدیگر جدا میشوند تا با اختلاط خواص آنها دچار تغییر نشود. لوله ها با استفاده از یک بسته لوله یا “تیوب باندل” در سیلندر قرار می گیرند. کاربرد از مبدل حرارتی آبگرم باعث می شود از فضای اشغال شده در موتور خانه کاهش پیدا کند . با توجه به نوع کاربرد و محلی که قصد استفاده از مبدل حرارتی را دارید، باید یکی از چهار نوع اصلی مبدلهای حرارتی را انتخاب کنید. حالت و نوع سیال در کاربردهای متفاوت مختلف است که تبادل حرارتی زیادی به علت وجود تعداد زیادی لوله صورت می گیرد و آن را به پر کاربردترین مبدل در صنعت تبدیل کرده است.

انتقال حرارت در این مبدل ها به علت بالا بودن ضریب انتقال حرارت مایعات بالاست. طرح مثلثی (شکل12) روش دیگری است که به علت زیاد بودن آشفتگی سیال، ضریب انتقال حرارت و افت فشار طرف پوسته را افزایش می دهد؛ و نیز مقدار بیشتری از لوله را می توان در قطر مشخصی از پوسته قرار داد. دقت شود درصورت استفاده مبدل حرارتی استخر برای جکوزی، دمای مدنظر باید با حسایت بیشتری تعیین گردد. استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای در سیستم تهویه مطبوع بسیار رایج است. مبدل صفحه ای لحیمی یکی از انواع مبدل حرارتی صفحه ای است. مبدل ها دارای دو مدار گردش سیال مجزا هستند که حرارت بین آنها با رسانایی از طریق مواد مبدل منتقل می شود. مبدل حرارتی استخر از آب داغ دیگ یا مدار آب گرم کن خورشیدی برای گرم کردن آب استخر و انتقال حرارت بین دو سیال گرم و سرد استفاده می کند. این مبدل پرکاربرد ترین نوع مبدل حرارتی سرد کن روغن در صنعت می باشد . در داخل این کندانسورها از پخش کن مخصوص استفاده شده است که باعث افزایش راندمان و سابکولینگ مناسب گاز می گردد. اعم از حداکثر دبی جریان، سطح انتقال حرارت ، ضریب انتقال حرارت، حداکثر دما و با واشر های مخصوص حداکثر و …

استخر ، به دمای مطلوب می رسد.

مبدلهای لوله مارپیچ از یک یا چند حلقه مارپیچ تشکیل شده که ابتدا و انتهای لوله مارپیچ به لوله اصلی ورودی و خروجی متصل می شود و محفظه ای اطراف آن رامی پوشاند. اتصالات رزوه ای یا همان threaded fittings در کلاس های 2000،3000،6000 تولید می شوند که باتوجه به شرایط سیستم و طراحی برای ساخت مبدل قابل استفاده است. اشاره نمود. حال تصور کنید تمامی شرایط مهیا هستند و سیستم در حالت ایدهآل کار میکند. قابلیت بکارگیری در سیستم های تبرید. قابلیت استفاده برای دامنه وسیعی از مواد را دارند. مبدلهای دو فازی نیز وجود دارند که با استفاده از تغییر فاز ایجاد شده درون پوسته، برای انتقال حرارت و تبخیر مایع (بویلر) و خنک کردن بخار برای چگالش (کندانسور) بهکار میروند. در برخی از مبدلها به منظور افزایش سطح انتقال حرارت، دیواره داخلی لولهها دارای فین یا پرههای مخصوصی است. در بسیاری از کاربردهای مهندسی، مطلوب است که دمای یک مایع را در حالی که دیگر خنک کننده است، افزایش دهیم. در واقع آب استخرها از طریق تبادل انرژی گرمایی بین جریان های مختلف آب ، توسط مبدل حرارتی استخر ، به دمای مطلوب می رسد. Teplomassoobmennyh دستگاه (با نام مستعار مبدل حرارتی، همچنین به عنوان شناخته شده دستگاه تبادل حرارت یک دستگاه برای انتقال گرما از یک خنک کننده به دیگری – و یا TOA).

مبدل حرارتی صفحه ای بدلیل دارا بودن ضریب کلی انتقال حرارت بسیار بالا،ابعاد بسیار کوچکترو راندمان بالاتر نسبت به مبدل های حرارتی رایج پوسته و لوله ( مانند منابع کویلی و دو جداره ) خصوصا” در صورت نصب سختی گیر در مسیر آب سرد ورودی آنها قادر هست به صورت لحظه ای آب گرم مصرفی مورد نیاز را بدون نیاز به ذخیره سازی ( مانند منابع کویلی و دو جداره ) ، بصورت کاملا” بهداشتی به مصرف کننده عرضه نمایند. استفاده از مبدل حرارتی به آنها کمک میکند که این آب را بدون اضافه کردن مستقیم آب خنک به آن، خنک کنند. قیمت مبدل حرارتی صفحه ای ثابت و مشخص نبوده و بر اساس عوامل متعدد می توان این تجهیزات را نرخ گذاری نمود. ساختار این مبدل های حرارتی به گونه ای است که امکان باز کردن صفحات برای بازرسی و تمیز کردن آنها را فراهم آورد. شعله را در بالای صفحه مبدل قرار ندهید. این مبدل ها برای انتقال گرما بین گاز، مایع یا جریان های دو فاز استفاده می شوند. سیالی که از میان پوسته عبور می کند باید به گونه ای هدایت شود که در طی مسیر بیشترین تماس را با سطح خارجی لوله ها برقرار نماید و فرآیند انتقال حرارت به بهترین شکل صورت پذیرد.

این طرح ترکیبی از دو طرح بالایی است و سیال درون لوله ها هم دو پاس را طی کرده و هم اینکه لوله ها خم کاری نشده اند و بنابرین امکان تمیز کردن فیزیکی آنها وجود دارد و در عین حال از دو تیوب شیت در مجموعه استفاده شده است. در این نوع ارایش جریان هاي هـر کدام از سیال ها فقط یک بار ارتفاع صفحات را طی میکنند در حالیکه در آرایش هاي چندگذر یک سیال ممکن است ۲بار و یا بیشتر ارتفاع مبدل را طی نماید. صفحات موجداری که وظیفهی جداسازی آب یا سیال داغ و خنک را بر دوش می کشند. Thermex بسته های خنک کننده ترکیبی (یا کولرهای ترکیبی) را طراحی و تهیه می کند که یک کولر آبی ژاکت موتور ، کولر روغن و کولر هوا را شارژ می کند تا در یک واحد واحد کاهش یابد و باعث کاهش نیاز فضای و بهبود بهره وری شود. 3- مبدل حرارتی هوا خنک یا کولردار نوع سوم مبدل های روغن هیدرولیک می باشد . بخار آب داغ موجود در لوله های رادیاتور موجب گرم شدن هوای عبوری از بین لوله های رادیاتور می شود. بسته به ضریب انتقال حرارت سیال درون یا بیرون لوله در هر سمت که این ضریب کمتر باشد می توان از لوله های پره دار از داخل یا پره دار از خارج استفاده نمود که به طبع هزینه ساخت این دستگاه بالا تر است .

اصل اساسی مبدل حرارتی این است که گرما را بدون انتقال سیال حامل گرما منتقل می کند. در مبدلها در حالت ایدهآل و بدون در نظر گرفتن پرت انرژی، مقدار گرمایی که سیال گرم از دست میدهد و مقدار گرمایی که سیال سرد میگیرد برابر بوده و طبق رابطه بنیادی زیر برای هر سیال قابل محاسبه است. مبدل حرارتی استخر اجازه می دهد تا گرمای یک سیال به سیال دوم منتقل شود بدون این که دو سیال با هم مخلوط شده یا در تماس مستقیم قرار گیرند. کلگی، بخش ابتدایی و انتهایی مبدل و محل قرارگیری مجراهای هدایت (ورود و خروج) سیال درون لولهها است. دو سر مبدل یعنی سر جلویی و عقبی مبدل به گونه ای طراحی و ساخته می شود که سیال از یک سر مبدل وارد شده و به سمت ورودی لوله ها هدایت شود و پس از عبور از لوله ها وارد سر عقبی شده و در آنجا جمع آوری گردد. مزیتی که این نوع از مبدلهای حرارتی دارند این است که جریان سیال برای تبادل گرما در تماس با سطح بزرگتری قرار دارد. از نظر راندمان، مبدلهای پوسته و لوله و مبدلهای صفحهای وضعیت به مراتب بهتری دارند. المنت صفحه ­ای تخت سرامیکی؛ نوع سرامیکی حجم بیشتری دارد یعنی میتوان المنت بیشتری درون آن قرار داد و برای توان­ها و حرارت­های بالاتری از آن استفاده کرد چرا که سرامیک غیرقابل تراکم و سخت است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مهتاب گستر، اگر با این نوع از مبدل ها آشنایی کافی ندارید یا می خواهید قبل از خرید یک مبدل حرارتی مناسب اطلاعات بیشتری در مورد آن بدست آورید و با عملکرد و مزایای مبدل حرارتی صفحه ای آشنا شوید، از شما می خواهیم این متن را تا انتها و با دقت مطالعه نمایید. به همین منظور می بایست مبدل جکوزی بالاترین مقاومت را در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در آب داشته باشد. در ابتدا سعی می شود تا آنجا که ممکن است برای گرم کردن و سرد کردن جریان ها از خود سیال های موجود در فرایند استفاده شود . در ساختار این مبدل از چند فن استفاده شده است که هنگام عبور سیال با دمای بالا ، وزش هوا توسط این فن ها موجب کاهش دمای سیال می شود . یکی از اجزای پرکاربرد که برای کارکرد صحیح سیستمهای تهویه هوا صنعتی مانند چیلر اساسی محسوب میشود، مبدل حرارتی (به انگلیسی: Heat Exchanger) است. اما این اجزای کاربردی در سیستمهای تهویه مطبوع از نظر ساختاری نیز تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند و از این نظر به چهار دسته مبدل لولهای، مبدل هوا خنک، مبدل پوسته و لوله و مبدل صفحهای قابل تقسیم هستند.

شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.

فریم که دسته صفحات را احاطه می نماید با پیچ هایی به یکدیگر محکم می شوند. تمام قطعاتی که توسط این شرکت برای ساخت مبدل های حرارتی استفاده می شود از بهترین آلیاژ ها ایجاد شده اند و توانایی رقابت با محصولات دارای برند های خارجی را دارا می باشند. از آنجایی که مسیرهای جریان نسبتا کوچک هستند، جریانهای گردابی باعث افزایش ضریب انتقال حرارت، افت فشار شدید و برش موضعی زیاد که باعث کاهش رسوبگذاری است، میشوند. اگر سرعت جریان زیاد باشد، مبدل حرارتی شما نیاز به نگهداری و تعمیرات بسیار کمتری دارد و ذاتاً خودبخود تمیز می شود. اگر مبدل حرارتی شما دارای لوله های بزرگتری باشد ، ایجاد رسوب در آن بیشتر طول می کشد و بنابراین مبدل حرارتی شما طول عمر بیشتری خواهد داشت. دمای پایین تر آب سرد گرمای بیشتری را از آب داغ خارج می کند. این مبدلهای حرارتی را میتوان سادهترین و رایجترین انواعی هستند که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. اگر بخواهیم مبدلهای حرارتی را از نظر فشار کاری تقسیمبندی کنیم باید به سه دسته کم فشار، فشار متوسط و پر فشار اشاره کنیم. البته ناگفته نماند در مبدل های آب به هوا وجود گرد و خاک و روغن و فضله حیوانات و هرچه جریان هوای عبوری روی سطح مبدل را کاهش دهد هم باعث کاهش تبادل حرارت خواهد شد.

سیالهای سرد و گرم بر روی صفحات فلزی کاملا پخش شده و انتقال حرارت به شکل بهتری انجام میشود. توربولانس زیاد سبب تقلیل سرعت کثیـف شدن میشود. از مزایای این مبدلها میتوان به سطح تماس زیاد در حجم کم، طرح مکانیکی خوب، توزیع یکنواخت فشار، هزینه کم در روش ساخت و تولید و راحتی تمیز کردن آنها اشاره کرد. موثرترین روش برای نصب مبدل حرارتی این است که مایعات در یک جریان متقابل جریان می یابند (بنابراین اگر مایع خنک از چپ به راست حرکت می کند ، مایع گرم از راست به چپ حرکت می کند) . سیالات وارد شده به این صفحات موج دار به صورت یکی درمیان بین صفحات فنری جریان می یابند و با یکدیگر تبادل گرمایی می کنند این صفحات به صورت متقارن پشت سرهم قرار می گیرند و سیال سرد و گرم مابین این صفحات در گردش هستند.این آرایش سطح صفحات سبب ایجاد امواجی در سیال شده و به این تربیت انتقال حرارت و برودت دما بین دو سیال به سرعت صورت می گیرد. طراحی و واشر بندی مناسب ، امکان آن را ایجاد می کند که مجموعه ای از صفحات ، توسط پیچ ها که از صفحات ابتدا و انتها نیز می گذرند ، در کنار یکدیگر نگه داشته شوند.

ما با هم کار خواهیم کرد تا یک راه حل را که نیازهای شما را برطرف می کند، بسازیم. مبدلیست که جریان دو سیال گرم و سرد با هم در یک راستا باشد. هدایت سیال و نگهداشتن لوله ها برای جلوگیری از لرزش و جابجایی. گرم کردن آب مورد نیاز برای چرخش در مدار گرمایش نیز از طریق همین مبدل صورت می گیرد، به این صورت که پمپ دستگاه فعال شده و یر سه طرفه آب گرم را به سمت رادیاتورها هدایت می کند. در حالت دیگر در صورت کاهش دمای روغن هیدرولیک ضمن افزایش ویسکوزیته ، پمپ نمودن آن نیز دشوار می شود و به طور کلی در روند کاری دستگاه تاثیر نامطلوبی می گذارد. از مبدلهای حرارتی صفحهای با طراحی لحیمکاری شده نیز میتوان در سیستمهای سرمایش و گرمایش منطقهای، هیت پمپ و در چیلرها استفاده کرد. برای مثال از مبدلهای حرارتی صفحهای واشردار در سیستمهای سرمایش و گرمایش منطقهای، سیستمهای HVAC، صنایع مواد غذایی و بسیاری دیگر استفاده میشود. از این مبدلهای حرارتی به طور گستردهای در فرایندهایی که به سرمایش یا گرمایش در حجم زیادی از سیال مایع یا گاز نیاز است، استفاده میشود.

همه مبدلهای حرارتی کار یکسانی را انجام می دهند – گرما را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می کنند – اما آنها به طرق مختلف کار می کنند. چنانچه مایلید بدانید سرویس پکیج چند مدل دارد و قصد اطلاع از اهمیت سرویس دوره ای را دارید، کلیپ زیر را مشاهده نمایید. درحقیقت صفحه لوله، صفحه ای دایره ای شکل است که سر لولهها بر روی آن قرار می گیرند. در مبدل حرارتی روی لوله ها و درون پوسته مبدل برای تنظیم جهت حرکت سیال درون پوسته و ایجاد مسیر جریان و افزایش زمان و مسیر حرکت سیال و انتقال حرارت بیشتر از باخل حرارتی استفاده می شود. کولر های هوایی، مبدل هایی هستند که در آنها سیال فرآیندی با جریان هوا خنک میشود. مبدلهای صفحه بالشی به صفحات فشاری وارد میکنند که باعث میشود راندمان انتقال حرارت در سطح صفحه افزایش یابد. به یاد داشته باشید، سیالات وارد شده به این صفحات موجدار به صورت یکی در میان بین صفحات فلزی جریان مییابند. در پاسخ میتوان گفت که همین نوع طراحی صفحات موجدار، موجب میشود که امواجی در میان سیالها شکل بگیرد.

بدین ترتیب، حرارت از طریق دیواره لولهها بین دو سیال انتقال مییابد و بسته به نوع فرایند، حرارت گاهی از سیال درون لوله به سیال درون پوسته و یا برعکس منتقل میشود. مبدلهای صفحه پرهای از پرهها یا فاصلهگذارهایی میان صفحهات استفاده میکنند که اجازه میدهد مبدل از تنظیمات چند جریانه بهرهمند شود و برای بیش از دو سیال فضای جریان پیدا کردن باشد. بدین ترتیب، سیال حرارت بالای خود را از دست میدهد و برای تکمیل سیکل مورد نظر در دمای پایینتری قرار میگیرد. در واقع سیال تمایل دارد در کانال های اول مبدل حرارتی نسبت به کانال های آخر مبدل حرارتی بیشتر توزیع شود تا افت فشار را متعادل کند. برای انتخاب یک مبدل حرارتی مناسب، طراحان سیستم یا تامینکنندگان تجهیزات در درجه اول محدودیتهای طراحی هر نوع مبدل حرارتی را در نظر میگیرند. این پیکربندی، امکان استفاده از سیالات قابل اشتعال و سمی را فراهم میکند. تجهیزات زیادی در صنایع در امر تولید مورد مصرف قرار میگیرد که یکی از آنها مبدلهای حرارتی میباشد. نیروگاههای تولید برق، صنایع تولید کاغذ، پتروشیمی و پالایشگاهها، معادن و سیستمهای HVAC از جمله زمینههایی هستند که این نوع مبدلهای حرارتی به طور رایجی بهکار میرود. در مکانهایی که شرایط آبوهوایی یا محیطی که امکان استفاده از سیستمهای خنک کننده رایج مانند برجهای خنک کننده میسر نیست، مبدلهای حرارتی هوا خنک یک انتخاب ایدهآل است.

تیوب باندل می تواند دارای صفحات لوله ثابت باشد (که به طور دائمی روی بدنه فیکس می شود) یا یک بسته لوله شناور باشد که در حالت دوم، این قابلیت به آن کمک می کند تا در شرایط مختلف حرارتی منبسط و منقبض شود و همچنین اجازه می دهد بسته لوله به راحتی برای سرویس و نگهداری برداشته شود. هر جفت صفحه یک کانال جریان میسازد که سیال میتواند در آن عبور کند، و صفحهها بصورت جفت جفت روی هم قرار میگیرند و به هم متصل میشوند (از طریق پیچ و مهره، لحیمکاری یا جوشکاری)، بطوری که یک مسیر ثانویه میان جفتها بوجود میآید که در آن سیال میتوان جریان یابد. تعدادی صفحه حرارتی بسته به سطح انتقال حرارت مورد نیاز که روی هر کدام از آنها چین های فرو رفته و برجسته ای قرار دارد. ما می توانیم راهنمایی کنیم که کدام گزینه ها حداکثر بازدهی و بهترین نتیجه را برای استخر شما به ارمغان خواهد آورد و از دوام و کیفیت و قیمت مناسب تری برخودار هستند. هر کدام از این سیالها میتواند به حالت مایع یا گاز باشد و میتواند درون لوله یا پوسته به جریان بیفتد.

البته در حالت عکس یعنی زمانی که تغییرات دمایی کم برای جریان زیاد سیال مورد نیاز باشد نیز میتوان از مبدلهای حرارتی لولهای استفاده کرد. در مبدل های کویل در داخل سیال مستغرق بوده و از طریق همرفت انرژی بخاررا به سیال ثانویه انتقال می دهد. وظیفه کنترل دمای سیال ثانویه در مبدل بهعده شیر کنترل کننده بخار ورودی به مبدل است. ابتدا سیال سرد وارد پوسته ی مبدل می شود سپس به تدریج سیال گرم دردرون لوله ها جریان می یابد.چنانچه از مشتقات نفتی یا گازی برای سیالات درون مبدل استفاده می کنید بایدازیک گازبی اثریا بخار آب برای تخلیه ی هوای درون مبدل وجلوگیری ازانفجار استفاده نمایید. در این مبدل جریان سرد و گرم به صورت موازی و غیر هم سو می باشند. این مبدل ها علاوه بر خنک نمودن روغن می توانند برای افزایش دمای روغن هم استفاده شوند . در این مبدل حرارتی روغن داغ ، سیال داغ به سمت پایین و سیال سرد به سمت بالا جریان پیدا می کنند و با یکدیگر به تبادل گرما می پردازند . اما نوع ویژهای از مبدلهای حرارتی نیز وجود دارد که در آنها دو یا چند سیال به صورت مستقیم با یکدیگر در تماس هستند و مشکلی ایجاد نمیشود.

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

کاربرد لیبل گلاسه Copy (7) Copy

��������� �ǁ ����� ���� ����� �ǁ ���� ����� ������ ����� ������ �� �� ���� ����. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *