مبدل حرارتی صفحه ای پلیت چیست و چه کابردی دارد

1. معرفی

مبدل های حرارتی دستگاه هایی هستند که برای انتقال انرژی مبدل حرارتی صفحه ای پلیت بین دو سیال در دماهای مختلف استفاده می شوند. آنها بهره وری انرژی را بهبود می بخشند، زیرا انرژی موجود در سیستم می تواند به جای پمپاژ و هدر رفتن به بخش دیگری از فرآیند منتقل شود. در عصر جدید پایداری، فوریت فزاینده برای صرفه جویی در انرژی و کاهش اثرات کلی زیست محیطی، تاکید بیشتری بر استفاده از مبدل های حرارتی با راندمان حرارتی بهتر داشته است. در این سناریوی جدید، مبدل حرارتی صفحه ای می تواند نقش مهمی ایفا کند.

 

مبدل حرارتی صفحه ای نوعی مبدل حرارتی فشرده است که از یک سری صفحات نازک برای انتقال حرارت بین دو سیال استفاده می کند. چهار نوع اصلی PHE وجود دارد: واشر، لحیم کاری، جوشی و نیمه جوشی. مبدل حرارتی صفحه و قاب یا صفحه واشردار اساساً شامل بسته ای از صفحات مستطیلی نازک است که اطراف لبه ها توسط واشر مهر و موم شده و در یک قاب با هم نگه داشته شده اند (شکل 1). مبدل های حرارتی صفحه ای برای اولین بار در سال 1923 برای کاربردهای پاستوریزاسیون شیر معرفی شدند، اما اکنون در بسیاری از کاربردها در بخش های شیمیایی، نفت، HVAC، تبرید، لبنیات، داروسازی، نوشیدنی، مواد غذایی مایع و بخش های مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند. این به دلیل مزایای منحصر به فرد PHE ها است، مانند طراحی حرارتی انعطاف پذیر (صفحات را می توان به سادگی اضافه یا حذف کرد تا وظیفه حرارتی یا نیازهای پردازشی مختلف را برآورده کند)، سهولت تمیز کردن برای حفظ شرایط بهداشتی دقیق، کنترل دمای خوب (الزامی در کاربردهای برودتی). ) و عملکرد بهتر انتقال حرارت.

 

 

شکل 1.

مبدل های حرارتی صفحه ای معمولی [1].

تبلیغات

2. مشخصات مکانیکی

یک PHE شامل بسته ای از صفحات مستطیلی نازک با سوراخ هایی است که از طریق آن دو جریان سیال جریان می یابد و در آنجا انتقال حرارت صورت می گیرد. اجزای دیگر عبارتند از یک صفحه قاب (صفحه ثابت)، یک صفحه فشار (صفحه متحرک)، میله های بالا و پایین و پیچ برای فشرده سازی بسته صفحات (شکل 2). یک مبدل حرارتی صفحه ای جداگانه می تواند تا 700 صفحه را در خود جای دهد. هنگامی که بسته صفحات فشرده می شود، سوراخ ها در گوشه های صفحات، تونل ها یا منیفولدهای پیوسته ای را تشکیل می دهند که مایعات از آنها عبور می کنند، بسته صفحه را طی می کنند و از تجهیزات خارج می شوند. فضاهای بین صفحات نازک مبدل حرارتی کانال های باریکی را تشکیل می دهند که به طور متناوب توسط سیالات گرم و سرد عبور می کنند و مقاومت کمی در برابر انتقال حرارت ایجاد می کنند.

 

 

https://www.intechopen.com/chapters/48647

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم تجاری (6)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *