دیوارها را با شاپرک عایق صوتی کنید!

 شاپرک,اخبار علمی ,خبرهای علمی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاغذ دیواری الهام گرفته شده از بال‌ها و سینه شاپرک‌ها می‌تواند خانه‌ها را عایق صدا کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دو سال پیش دانشمندان دانشگاه “بریستول” کشف کردند که انواع خاصی از پروانه‌ها از طریق پوسته‌های جاذب صدا روی بدن خود قادر هستند که از دست خفاش‌ها فرار کنند. اکنون تحقیقات جدید آنها نشان می‌دهد که کاغذ دیواری الهام گرفته شده از این پوسته‌ها می‌تواند برای جلوگیری از صداهای ناخواسته استفاده شود.

 

خفاش‌ها با انتشار امواج فراصوت و دریافت انعکاس آنها از بدن حشرات، آنها را در تاریکی پیدا می‌کنند. این در حالی است که برخی از پروانه‌ها و شاپرک‌ها و شب‌پره‌ها قادر به شنیدن این صداها هستند و بر این اساس اقدام به فرار می‌کنند. اما یک مطالعه بر روی انواع دیگری از شاپرک‌ها که ناشنوا هستند و بنابراین قادر به شنیدن صدای خفاش‌ها نیستند، تمرکز کرده است.

 

در نهایت مشخص شد که آن شاپرک‌ها که زیرمجموعه‌ای از پروانه‌ها هستند، ساختارهای خاصی روی بال‌ها و قفسه سینه‌شان ایجاد کرده‌اند که تا ۸۵ درصد از صوت ورودی را جذب می‌کنند. در نتیجه، تماس‌های پژواکی خفاش‌ها به شدت ضعیف منعکس می‌شوند و همین موضوع، پیدا کردن شاپرک‌ها را برای خفاش‌ها دشوار می‌کند.

 

دانشمندان از کشف این مسئله تعجب کردند و خواستند ویژگی‌های جذب صدا در شاپرک‌ها را در مسدود کردن صداهایی غیر از صدای خفاش‌ها بررسی کنند. مطالعه جدید محققان دانشگاه “بریستول” این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار داده است.

 

 شاپرک,اخبار علمی ,خبرهای علمی

گروهی از محققان با بریدن حلقه‌های ۸ میلی‌متری از بال‌های شاپرک‌های ابریشم بلوط چینی(Antheraea pernyi) شروع به بریدن حلقه‌های ۸ میلی‌متری از آنها کردند، سپس آن حلقه‌ها را روی حلقه‌های آلومینیومی هم‌اندازه با آنها قرار دادند و دریافتند هنگامی که یک بلندگو به سمت حلقه‌ها امواج فراصوت منتشر می‌کند، بافت بال تا ۸۷ درصد انرژی صوتی را جذب می‌کند و جالب این که این کار را در طیف وسیعی از فرکانس‌ها و در زوایای مختلف انجام می‌دهد.

 

علاوه بر این، این ماده با وجود اینکه بسیار نازک بود، این شاهکار را انجام داد. در واقع، این از بال این شاپرک‌ها تنها یک پنجاهم ضخامتِ طول موج صدایی بود که جذب می‌کرد.

 

لازم به ذکر است که سیگنال‌های فراصوت مورد استفاده در این مطالعه بالاتر از محدوده قابل شنیدن توسط انسان بود. با این حال، دانشمندان مطمئن هستند که نسخه‌ای از ساختار این بال را می‌توان برای مقابله با صداهایی که ما انسان‌ها می‌شنویم نیز سازگار کرد و اکنون امیدوارند که چنین ماده‌ای را بسازند.

 

پروفسور “مارک هولرید” دانشمند ارشد این مطالعه گفت: پروانه‌ها و شاپرک‌ها الهام بخش نسل بعدی مواد جاذب صدا خواهند بود. روزی می‌توان دیوارهای خانه‌ را با کاغذ دیواری بسیار نازک جاذب صدا تزئین کرد.

 

این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society A منتشر شده است.

 

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

رونمایی از جدیدترین سگ رباتیک چین

مجموعه: نوآوری و کشفیات علمی شرکت دیپ روبوتیکس (Deep Robotics) از عرضه جدیدترین سگ رباتیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *